Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 sep 15 20:59 
lid

Hallo ik ben lieselot en ik ben 15!
Sinds mijn 9de heb ik al emetofobie. De aanleiding voor de fobie was een traumatische ervaring met #%*^><£<<. Ik volg nu al sinds eind mei-begin juni cognitieve gedragstherapie. Tot vorige week moest ik telkens opschrijven wanneer ik paniekaanvallen/moeilijke momenten had en hoe ik dacht en wat ik deed en blablabla... Maar twee 'sessies' geleden vertelde ze me dat we de volgende keer zouden praten over mijn traumatische ervaring. Ze dwing me zeker niet integendeel maar toch had/heb ik het toch nog altijd zo moeilijk om erover te praten en zelfs erover te denken. Maar al bij al viel dat noch goed mee. Op het einde van de sessie zijn we nog begonnen aan een lijst met de dingen die je vermeid om niet ziek te worden. Ik dacht dat dat niet echt een lange lijst zou worden maar hoemeer ik begon te denken hoe meer ik dingen vond die ik deed om niet ziek te worden. Ondertussen zit ik al aan een ferme lijst van 30-40 dingen. Ik ben echt geschrokken. Ik doe echt heel hard mijn best om geen dingen te vermeiden maar toch doe ik het soms echt onbewust... Die sessie vroeg ze me dat als ze een foto of filmpje liet zien van iemand die moet (/!:)!>|!.?\$\>|>^\$| als dat zou lukken. Ik was wel nogal geschrokken want ik ben echt niet de persoon die exposure kan verdragen dus zei ik nee. Daarna hebben we nog even verder gezocht naar dingen die ik vermeid /niet tegen kan. Zo dat was een beetje mijn verhaal sorry dat het zo lang is maar ik wou het gewoon even van me afschrijven. Maar zijn er hier nog mensen die ooit zo'n lijst moesten maken? Zijn jullie ook zo geschrokken hoe lang die wel niet was? En mensen met ervaringen met exposure? Laat maar horen!
Groetjes lieselot :yes:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 okt 15 1:48 
lid

Hey! Het is misschien een hele late reactie, maar misschien heb je er wat aan :) Ik wil altijd iemand helpen met mijn ervaringen.

Ik heb ook een cognitieve gedragstherapie gevolgd om van de 'dwanghandelingen' af te komen die ik had bij de fobie. Ik durfde bijvoorbeeld niet goed meer trapleuningen aan te raken, of op school naar het toilet te gaan (dus vermijdgedrag), maar ik durfde bijvoorbeeld ook niet meer een kamer uit te gaan zonder alle lichten uit te doen, of iets te doen met het getal 4. Dit zijn rare dingen die je op korte termijn een gevoel geven alsof je 'controle' hebt ("pfoeh, ik heb de leuning niet aangeraakt dus nu word ik niet ziek") maar op langere termijn word je soms helemaal gek ervan!

Ik moest precies zo'n lijst maken als jij en ik had wel 50 dingen erop staan. De psycholoog en ik hebben een selectie gemaakt van de 10 ergsten, en die ben ik samen met haar af gaan leren. Zo ontdekte ik dat als ik een leuning aanraakte, ik niet ziek werd. Eerst achtte ik de kans dat ik dan ziek werd 100%, toen ik het een week deed en niet ziek werd was dat dus echt niet meer 100% ;)

Ik vond het soms erg moeilijk maar ben uiteindelijk erg blij dat ik het gedaan heb. Wel heb ik nog steeds erg veel last van paniekaanvallen dergelijke, dus daar krijg ik nu andere therapie voor.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt!

Ik heb trouwens geen ervaringen met exposure, dat wilde ik toen echt niet en ik weet niet of ik dat nu zou kunnen. Gewoon je gevoel volgen en alles op je eigen tempo doen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 15 14:52 
lid

Dankje voor je reactie! Tuurlijk heb ik er nog iets aan.
De laatste tijd is het wel flink achteruitgegaan met mij :( Cognitieve gedragstherapie werkt blijkbaar niet... De oefening met de lijst is al een tijdje stopgezet en van exposure is het zeker niet gekomen. Op een moment ging ik alles vermijden, werd naar school gaan een hel,... Dat zorgde voor veel woede en verdriet en natuurlijk ook angst en dat uitte ik op een verkeerde manier door me te snijden. Dat is ontdekt geweest dus is mijn therapie stopgezet en ben ik doorverwezen naar een kinderpsychiatrisch centrum... Heb ondertussen de hele ovservatieperiode al achter de rug en 6-01 komt de bespreking (welke therapie er zal gebeuren en waar en wat ik precies heb...) nu in de wintermaanden is het natuurlijk weer vreselijk en altijd maar hopen dat je niet ziek wordt xs Hopelijk gaat het met jou in elk geval beter!
Groetjes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 15 17:06 
giga actief lid

Wat naar voor je dat het zo slecht gaat! Ik hoop dat ze wat voor je kunnen betekenen bij dat centrum. Sterkte hoor!

Neem een kijkje op mijn blog! : https://www.suusstyle.wordpress.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur