Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 okt 16 16:39 
lid

Hoi! Ik ben hier heel lang niet geweest. Inmiddels weet bijna iedereen in mijn omgeving van mijn emetofobie en ik heb een paar mensen bij wie ik goed terecht kan als het niet lekker gaat. Zelfs 1 met dezelfde fobie. Das fijn. Maar nu toch weer eens hier.

Even kort iets over mij: ik ben 35 jaar en ik kan me niet anders herinneren dan dat ik emetofobie heb. Mijn moeder zegt ook dat ik als klein meisje altijd al overdreven heftig reageerde op overgeven. Er lijkt dus geen trauma als onderliggende oorzaak te zijn maar meer een gedragsdingetje: controledwang.
Ik ben eigenlijk ook banger voor misselijk zijn dan spugen zelf. Natuurlijk vind ik dat vreselijk (anders was ik een slechte emetofoob ;-) ) maar de paniek gaat dan wel over, ik kan het loslaten want ik wéét dan zeker: daar gaan we.
Ik krijg paniek door het gevoel van misselijk zijn. Dat afwachten, de onzekerheid... gaat het gebeuren of niet? Dat trek ik slecht.

Anway, ik ben 6 jaar geleden op een dieptepuntje beland en toen naar PsyQ gegaan en gestart met cognitieve gedragstherapie. 1,5 jaar gedaan en toen gestopt. Niet omdat het over was maar omdat ik zwanger was van mijn 2e en te druk in mijn hoofd om me hierop te focussen. Het ging toen al wel een stuk beter dan voor mijn therapie.

Een jaar geleden besloot ik na 4 jaar pauze om weer contact op te nemen met PsyQ. Het ging best ok, ik vermeed nog steeds veel minder dan ooit. MAAAAR ik merkte wel dat als het "mis" ging (want zo noem ik onrust/paniek) dan ging het ook goed mis. Die dalen waren me nog te diep. Daar wilde ik toch nog iets mee.

Nu sinds maart ongeveer weer in therapie. Destijds besloten om breder te kijken dan emetofobie. Weet even niet meer hoe het nou heet. Meta cognitieve gedragstherapie geloof ik. Niet alleen focus op fobie maar op alle dingen in mijn karakter die eronder liggen. Vooral die controle dus. Dus ook bezig geweest met uiten van mijn gevoelens op alle vlakken naar mensen in mijn omgeving. Mensen meer binnen durven laten. Het is allemaal loslaten.

Het gaat weer steeds beter met me. Nu zijn we volgens mijn therapeut aangekomen bij het deel waar ik het hardst voor moet knokken: exposure. Bij het woord kreeg ik het alweer benauwd. Ik heb er 2 weken de tijd voor genomen om af te wegen: wil ik dit? Want het gaat eerst slechter worden. Dat weet ik van de vorige keer. Ben ik bereid dat offer nu te maken in de hoop dat het daarna beter wordt? Ik heb JA besloten. Maar niet van harte haha.

Mijn therapeut is nu op vakantie en 10 nov heb ik mijn 1e afspraak weer. Eigenlijk zou ik voor die tijd al geoefend moeten hebben met beeldmateriaal. Maar man wat ben ik goed in uitstellen. :roll:

Dit is de korte versie van mijn verhaal. De lange zal ik jullie niet aan doen ;-)

Ik ben nieuwsgierig: zijn er hier toevallig mensen die in eenzelfde stadium zitten als ik? Die nu met exposure bezig zijn. Ik hoor jullie graag!

Gr. Cindy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 nov 16 13:28 
zeer actief lid

Hoi Cindy,

Hoe gaat het nu met de exposure?
Ik herken veel in jouw verhaal: zelf vind ik ook dat oncontroleerbare het ergst en de misselijkheid. Als overgeven iets zou zijn zonder misselijkheid, wat je dagelijks even moest doen, zou ik het wellicht niet eens erg vinden. Maar die urenlang misselijk zijn, niet weten of je wel of niet gaat moeten overgeven, en wanneer, dat vind ik verschrikkelijk. Ik ben ook iemand die heel erg door controledwang word gedefinieerd.
Ik ben nu zelf ongeveer 2 maanden in therapie en heb een eerste emdr-sessie achter de rug. Ik wil nu echter zelf aan de slag met exposure materiaal. Dochter is vorige week ziek geweest, dus zit nu toch al in de exposure modus. Ik ben van plan om telkens als ik paniek voel, emdr technieken zelf te gaan toepassen: bijv. afwisselend links en rechts op mijn lichaam tikken.

groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 16 13:52 
lid

Hoi Suzy!

Niet zo goed... tijdens mijn sessie met psych op 10/11 heeft hij me voor het blok gezet. Wat doe je? Stoppen met therapie of gaan we exposure beginnen? Zeggen dat je het gaat doen heeft geen zin. Je moet het DOEN! Toen ik antwoordde dat ik niet wilde stoppen zei hij: prima, ik open nu youtube. Niet eerst plaatjes, geen geluid uit, geen klein beeld, ik kies een filmpje en hoppa vol erin! Ik weet namelijk dat je dat aan kan alleen jij gelooft het niet.

Ok, zo gezegd zo gedaan. Ik vond het vreselijk moeilijk om niet weg te kijken of om naar andere plek op beeldscherm te kijken. En ik werd woedend op al die achterlijke types die elkaar filmen terwijl ze met zo lang iets eten/drinken tot ze ziek werden. En dat iemand dat dan filmt, lacht en op youtube zet. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Maar het viel me ergens ook wel weer mee. Ik werd niet misselijk, kreeg geen paniekaanval en ben niet weggelopen haha.

Nu moest ik thuis elke dag weer filmpjes kijken. En dat is me dus niet gelukt. Ik stel het uit, kan er geen goed moment voor vinden enz enz. De weerstand is ZO groot.

Nu had ik mezelf beloofd dat vandaag echt MOEST. We zijn een week verder, come on! Maar ik merk dus dat ik mezelf wellicht een beetje uitgeschakeld heb laatst bij psych. Toen doorstond ik 10 minuten filmpjes redelijk makkelijk. Nu ging ik al huilen toen ik de lijst met filmpjes zag op youtube. Uiteindelijk heb ik 2 pagina's doorgescrold, de foto's bekeken en de titels gelezen. Niet echt wat de opdracht was maar goed, het is een stap. Morgen ook de filmpjes kijken? Ik ben benieuwd of het lukt.

Ik snap geen bal van mezelf overigens. Waarom nou zo moeilijk doen? Bah wat heb ik hier een hekel aan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur