Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: opnieuw in therapie
BerichtGeplaatst: 10 nov 16 11:52 
zeer actief lid

Hallo,

Ongeveer 2 maanden geleden ben ik weer in therapie gegaan, weer bij een nieuwe therapeut. Hij is een erkend EMDR therapeut. Hij zegt dat ik wellicht langer dan een jaar in therapie zal zijn, als hij mijn verhaal hoort. Omdat ik ook last heb van snelwegangst werkt hij eerst daaraan. Voor hem is dat praktisch gezien makkelijker: die behandeling startte hij alvast in de eerste sessies (basis ggz) en dan gaat hij verder met de emetofobie als ik in de gespecialieerde ggz zit. Ik heb vorige week een eerste emdr-sessie gehad rond de snelwegangst.
Helaas heb ik op dit moment het meeste leed van mijn emetofobie en ik wou dus eigenlijk dat hij daar eerder mee begonnen was. Vanaf december zal ik na meer dan 2 jaar werkloosheid voor 3 maanden op een project werken en daarvoor moet ik eenmaal per week 6 uur per dag openbaar vervoer nemen (!) en het project start met een etentje (!) waarvoor ik die lange reis ook moet maken. Dit zorgt voor heel veel angst. Ik ga ervan uit dat ik sowieso lage dosissen temesta zal nodig hebben voor deze onderneming.
Ik heb zelf wat zitten lezen over EMDR en stootte op onderstaande artikelen. Daarin wordt beweerd dat het principe eigenlijk is: aan iets heel angstwekkends denken, bijv. herinnering of een toekomstbeeld waarvoor je bang bent, en ondertussen het werkgeheugen aan de gang zetten door ook iets anders te doen: oogbewegingen of op je eigen lichaam tikken. Nu heb ik besloten om alvast zelf elke dag aan de gang te gaan met deze oefeningen, omdat de therapie voor mijn gevoel te traag gaat. Ik heb 2 foto's van mooie rustgevende landschappen en kijk afwisselend naar links en rechts (ik hou dan die foto's zo) met snelle oogbewegingen en zonder mijn hoofd te bewegen. Ondertussen probeer ik te denken aan iets rond overgeven uit mijn verleden of een situatie die zou kunnen gebeuren. Ik weet niet of het ook maar iets zal helpen, maar ik wil gewoon meer doen omdat ik het nu echt beu ben zo onder de fobie te lijden. Als ik merk dat ik rustiger word, ga ik misschien ook met het exposure materiaal op deze site aan de slag. Ik zal hier later nog eens verslag doen of er verbetering optreedt.
Dit zijn de 2 artikelen waarover ik het had:

http://skepsis.nl/tft-eft/

http://skepsis.nl/emdr/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur