Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 okt 16 16:23 
lid

Ik ben geen schrijfster of iets dergelijks, maar ik hou er wel van om dingen van mij af te schrijven. Zoals gisteravond toen ik niet kon slapen. Ik wilde het toch even delen.

De kamer met de doos tissues

Ik heb twee verschillende kamers met een doos tissues gezien. Twee te veel als je het mij vraagt. De kamer waar dingen duidelijker moeten worden, de kamer waar dingen beter moeten worden.

Onderweg naar de eerste kamer was ik op van de zenuwen, maar vol met nieuwsgierigheid. Ik duwde op de bel en werd meegenomen door een vrouw van midden zestig en belande ik in een kinderpaleis, omdat ik nog niet “volwassen” was. Maar het waren niet de puzzels, brandweerauto’s en tekeningen (oftewel, agressief krassen met verschillende kleurtjes op een vel papier) die opvielen, nee mijn ogen vielen gelijk op de doos tissues die strategisch geplaatst was op een bijzettafel voor een comfortabel uitziende bank. Stiekem was ik opgelucht dat het niet zo’n leren ligstoel was die je in films ziet.
Gek genoeg raak je toch gewend aan de kamer als je er elke week een uur doorbrengt. Op een gegeven moment valt het zelfs op wanneer de gele brandweerauto die altijd in de hoek stond verplaatst was naar een andere hoek van de kamer, want ja wie wilt er met een gele brandweerauto spelen wanneer er ook een rode is? Die dingen vallen je niet op omdat er een opdracht is waarbij je de kamer moet inspecteren, die dingen vallen je op omdat je toch een groot gedeelte van je gesprek de blik van degene voor je aan het ontwijken bent.
Maar goed met alle gekheid op een stokje voelde ik me weliswaar beter toen ik “klaar” was. Het ging goed met mij en ik had het gevoel dat ik de hele wereld aan kon.

En toch is je brein een sterk manipulatief ding. Ook al was ik toen “klaar”, was ik twee jaar later ver van “klaar”. Ik had al mijn goede moed weer bij elkaar geraapt om de tweede kamer met de doos tissues te trotseren. Hierna zal het echt “klaar” zijn.
Daar kwamen de opdrachten weer, de verslagen schrijven over je gevoel, cijfers geven aan wat je voelt. Wederom wende ik aan de kamer (deze keer zonder brandweerauto’s). Maar er was één ding waar ik niet aan kon wennen. Wat degene waarvan je de blik ontwijkt elke keer mij weer bij wilde brengen. Het gene wat ik eigenlijk allang wist, maar toch bij het tweede gesprek in de tweede kamer als een bom in mijn gezicht ontplofte.
Het hebben van een stoornis, en met name het accepteren daarvan. Ik ben een erg nuchter persoon. Je moet niet bij mij komen aanstellen of met een gebroken nagel aankomen. Ik zal je, weliswaar in mijn hoofd, uitlachen. Bij nuchterheid komt dat ik ervan overtuigd ben dat er altijd overal een logische verklaring voor moet zijn. Maar waarom is hier geen logische verklaring voor? Waarom snap ik niet dat mijn hoofd dit doet? Waarom reageert mijn lichaam zo? Waarom ik? Waarom was ik niet “klaar” na de eerste kamer met de doos tissues? Dit is toch oneerlijk? Waarom zou ik iets moeten accepteren dat ik niet wil accepteren? Ergens wist ik ook wel dat degene voor mij, die er (hopelijk) voor heeft geleerd, gelijk had.
Na 10 afspraken, en zoveel euro van de verzekering verder, was ik wederom “klaar”. Ik moest nog werken aan de acceptatie maar ik had er vertrouwen in. Nu was ik echt “klaar”.

Alleen om maanden later te realiseren dat echt “klaar” zijn nooit gaat gebeuren, en de derde kamer met de doos tissues binnen te wandelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 okt 16 6:16 
actief lid

Mooi geschreven!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur