Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 mei 16 18:54 
lid

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik bezig met exposure-therapie. Eigenlijk was ik al bang voor een enorme terugval, maar nu is dat inderdaad ook gebeurd.

Zaterdag heb ik met vrienden gebarbecued waarbij bier gedronken werd en later ook sterke drank en er kwam een blowtje voorbij. Met mij ging dat eigenlijk heel goed, ik heb er goed op gelet of ik niet teveel nam van alles. Ik had het naar mijn zin en vond het erg gezellig. één van mijn vrienden zat na een tijdje echter erg te wiebelen en ik wist bijna zeker dat hij moest. Eigenlijk moest ik blijven zitten van mezelf, maar ik kon het ineens niet meer opbrengen en ben een rondje gaan lopen. Mijn vriend en mijn andere vrienden weten van mijn fobie, dus die vonden het geen probleem. Maar zelf vind ik dat ik sterker had moeten zijn en voel me nu dus heel zwak.

Zonet heb ik kip gebakken en dacht wel dat het gaar was; zelfs de dikste stukjes zagen er redelijk gaar uit. Maar toen ik het ging eten zag het er roze uit. Mijn vriend zei dat het gewoon goed was, maar het ging zó tegen mijn gevoel in! Eerst nog zitten twijfelen en toen toch weer terug in de pan gegooid. Ook hierdoor voel ik me juist zwak omdat ik tóch weer heb toegegeven aan mijn angst en aan mijn innerlijke control-freak. Mijn vriend was helaas in een niet zo begripvolle bui, want hij moest op tijd weg, dus dat maakte het nog erger. Hij was niet echt boos, maar wel geërgerd, ook omdat mijn paniekgedrag weer erger is. Net of ik dat zelf niet doorheb!

Ik wil heel graag veranderen en niet meer bang zijn, maar ik ben het toch. Het was redelijk oké, totdat ik aan die therapie begon, waardoor ik er heel bewust mee bezig ben. Ik weet niet of ik nu gewoon een hoop losmaak bij mezelf wat weer moet helen, of dat het écht alleen maar erger wordt. Kan iemand mij advies geven? Stoppen met therapie? Of juist niet? Of misschien een ander soort therapie?

Liefs, Sh!r

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 16 19:22 
giga actief lid

Het is logisch dat nu je veel bezig bent met je fobie en hier dus de nadruk op wordt gelegd, dat je er daarom meer last van hebt. Je bent er zo op gefocust nu. Ik weet niet hoe lang je deze therapie al volgt, maar ik zou het zeker nog even een kans blijven bespreken. En daarbij ook eerlijk zijn naar je therapeut dat je deze moeilijke momenten gehad hebt en hoe je daar het beste mee kan dealen.

Probeer trouwens niet te streng voor jezelf te zijn. Ik denk dat er meerdere mensen zouden weglopen, ook die zonder fobie, als er iemand van de drank moet overgeven. Ik denk dat niemand het smakelijk vindt om daar naar te kijken.

Neem een kijkje op mijn blog! : https://www.suusstyle.wordpress.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 16 20:12 
lid

Dankjewel! Ik merk dat ik vooral gefrustreerd ben omdat ik toch weer aan m'n controle-gedrag toegeef. Aan de andere kant ben ik toch een piepklein stukje in de goede richting, want ik heb er langer mee gewacht dan ik anders zou doen.

Ik moet inderdaad minder streng zijn voor mezelf en niet te snel willen gaan. Ik ben echt al zó ver, zeker vergeleken met vroeger toen ik nog niet eens de woorden durfde uit te spreken! Nog even volhouden dus, de laatste loodjes wegen het zwaarst. En ik heb écht het idee dat dit het laatste stukje is dat ik nog moet overbruggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur