Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Exposure therapie
BerichtGeplaatst: 04 feb 14 18:45 
actief lid

Hallo lieve mensen,

Ik heb me nog nooit echt voorgesteld op dit forum, maar ik kijk een paar maanden zo af en toe of er nog iets bijzonders gebeurd. Ik heb al sinds ik me kan herinneren een enorme angst voor overgeven en ik heb vorig jaar vlak voor de zomer besloten hulp te zoeken. In eerste instantie deed ik dit omdat ik enorm last had van paniekaanvallen en toen ik eind september bij mijn therapeut kwam en haar een beetje had leren kennen, heb ik verteld waar het vandaan kwam. Wat een opluchting! Ook heel eng, want praten en bezig zijn met je fobie is helemaal niet leuk.. Toch wil ik jullie iets vertellen over hoe het bij mij is gegaan en ik hoop dat ik jullie ook kan helpen.

Mijn therapeut stelde voor om te beginnen met exposure. Zoals jullie wel weten is dit het kijken naar filmpjes en foto's. Ik moest eerst deze site goed bekijken en verhalen opschrijven waarin ik had meegemaakt dat iemand moest overgeven. Dit leverde wel spanning op, maar ging steeds beter. Daarna zijn we begonnen met de plaatjes. Ik vond dit supermoeilijk aan het begin, vooral bij de 'echte' foto's. Dankzij mijn therapeut heb ik ze toch allemaal kunnen zien en het viel me ontzettend mee. Het kostte veel energie en kracht, maar het resultaat is zo enorm goed.

Helaas ging mijn eerste therapeut weg en ik heb nu sinds een maand een nieuwe therapeut. Met haar ben ik ook begonnen met de filmpjes. Ook dit is zwaar, maar naarmate je ze vaker ziet blijkt echt dat er niets gebeurd.. Ik word zelf niet heel misselijk als ik ze zie, dat scheelt ook. Toch voel ik enorme spanningen, maar het is heel motiverend om te zien dat het beter wordt. Ik moet nu nog 4 filmpjes kijken en daarna is waarschijnlijk de therapie klaar, omdat mijn huidige therapeut ook weggaat.

Nou vraag ik me af of ik dan door zal gaan met therapie. Het gaat echt stukken beter en ook de paniekaanvallen zijn minder, maar toch blijft de angst om zelf over te geven heel sterk aanwezig. Ik heb gelezen op dit forum dat mensen dit zelf moesten gaan doen, maar dat zie ik eigenlijk niet echt zitten. Hoe zijn jullie ervaringen daar mee? En ik vraag me sowieso af wat jullie ervaringen met exposure zijn? Ik zou het leuk vinden om jullie te kunnen 'helpen' of vragen te kunnen beantwoorden.

Liefs, Nikki

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Exposure therapie
BerichtGeplaatst: 04 feb 14 23:40 
mega actief lid

Voor mij werkt deze exposure niet.
ik vind het extreme therapie om het zelf te gaan doen, ik persoonlijk ben daar tegen, het werkt lang niet altijd, zou het ook nooit doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 14 19:54 
actief lid

Oh wat vervelend! Waarom werkt(e) het niet? :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 14 20:16 
mega actief lid

Ik heb anderhalf jaar voor mijn man gezorgd, hij had kanker, dus ook chemo gehad.
Zijn laatste week lag hij elke morgen te slapen in zijn eigen braaksel, moest ik hem schoonmaken en de bedden.
Ook is hij veel misselijk geweest, alleen de geluiden al, zat ik met mijn vingers in mijn oren in een hoekje van de bank met mijn ogen dicht.
Maar heb in deze periode zoveel exposure gehad, maar ben nog steeds bang.
Kan het niet horen, niet zien, zelfs niet van mijn hondje, dat heb ik ziek gekocht en heeft heel veel gebraakt.
Maar mijn lichaam blijft reageren, dan voel ik me zo misselijk en kan ik niet eten.
Ik ben over mijn grenzen gegaan, de filmpjes staan op mijn netvlies, en beleef het steeds weer.
Ik raak het niet kwijt, dus het heeft me niet geholpen, ben er nog steeds erg bang voor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 14 23:28 
giga actief lid

Ik ben persoonlijk van mening dat exposure op zichzelf geen volledige fobie kan genezen, in ieder geval niet die van ons. Ik denk dat dit zeker in combinatie van een cognitieve gedragstherapie zou moeten, juist om het stukje "bang om zelf over te geven" ook te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Maar het kan natuurlijk dat je al minder angst voelt door alleen de exposure. Maar ik denk niet dat je alleen daarmee totaal van je fobie af komt.

Neem een kijkje op mijn blog! : https://www.suusstyle.wordpress.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 14 10:00 
actief lid

Ineke60 schreef:
Ik heb anderhalf jaar voor mijn man gezorgd, hij had kanker, dus ook chemo gehad.
Zijn laatste week lag hij elke morgen te slapen in zijn eigen braaksel, moest ik hem schoonmaken en de bedden.
Ook is hij veel misselijk geweest, alleen de geluiden al, zat ik met mijn vingers in mijn oren in een hoekje van de bank met mijn ogen dicht.
Maar heb in deze periode zoveel exposure gehad, maar ben nog steeds bang.

Oh, wat naar! Lijkt mij ook niet de juiste manier van exposure, omdat het niet opgebouwd wordt. Als ik zo 'in het diepe gegooid' zou worden, zou ik er ook alleen maar banger van worden. Heb je nu iets van andere therapie?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 14 10:02 
actief lid

xSuus schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat exposure op zichzelf geen volledige fobie kan genezen, in ieder geval niet die van ons. Ik denk dat dit zeker in combinatie van een cognitieve gedragstherapie zou moeten, juist om het stukje "bang om zelf over te geven" ook te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Maar het kan natuurlijk dat je al minder angst voelt door alleen de exposure. Maar ik denk niet dat je alleen daarmee totaal van je fobie af komt.

Nee, ik denk ook niet dat het een volledige fobie kan genezen. Maar het gaat mij er vooral om dat ik weer normaal dingen kan doen (werken, school, reizen, etc) en niet constant die spanning voel. Vind het nu vooral lastig dat m'n huidige therapeut weggaat en zij ervan uitgaat dat we hierna stoppen. Heb jij ook therapie (gehad)? En hoe gaat het nu?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 14 19:56 
mega actief lid

Nee ik heb geen therapie meer, ben er klaar mee.
Heb al zoveel therapie gehad, ik kom er toch niet meer vanaf, moet er maar mee leven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 feb 14 21:01 
actief lid

Ik zelf zou het wel eens willen proberen, maar ik denk dat het voor mij niet veel helpt.
Ik ben namelijk vooral bang om zelf over te geven.
Dus niet zo zeer om het anderen te zien doen, al ben ik dan wel bang dat het iets besmettelijks is en dat ik dan ook moet overgeven.
Zelf doe ik EMDR maar dat schiet ook niet zo op...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 14 22:54 
actief lid

Ik heb nooit exposure therapie gehad maar dit lijkt me ook echt niks voor mij.
Ik bedoel; niemand vind het toch echt leuk om naar k*ts te kijken? ook al heb je geen fobie. NIEMAND (op een paar gekken na) vinden &(*&(*(* leuk..

Mijn vader vergelijkt het heel vaak met vliegangst. En dan zegt ie: mensen met vliegangst moeten ook aan het eind een vliegtuig instappen. Maar dit is toch totaal anders? Ik vind het zelf geen probleem om te vliegen met daarbij de halve wereld, maar niemand gaat toch voor zijn lol overgeven? Ik vind het gewoon echt niet te vergelijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 14 9:36 
actief lid

Ik snap wel waar jullie argumenten vandaan komen, maar het heeft mij al héél erg geholpen om er überhaupt over te praten en te kijken. Daarnaast blijft het inderdaad vies en ik werd ook wel misselijk bij de laatste filmpjes, maar bij de foto's en de meeste filmpjes was het eerst echt pure spanning die ik voelde. Die neemt echt ontzettend af naarmate je verder gaat! Het blijft idd vies, maar er is echt een enorm verschil tussen kijken met angst of kijken met walging.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur