Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 jul 13 14:18 
lid

Hallo Allemaal.

Na lang twijfelen ben ik tot besluit gekomen dat ik ook echt hulp nodig heb. :unsure:
Vanmorgen moest ik voor het eerst bij de dokter in de praktijk naar een psycholoog.
Een erg vriendelijke man die alles over emetofobie wist, Precies wetend wat ik in welke situatie zou doen.
Mijn vorige psycholoog wist er niks van en kon alleen maar luisteren.
Veel vertrouwen had ik er voor vanmorgen nog niet in. Ergens denk ik nog steeds dat dit gevoel nooit weg gaat. Maar wie niet waagt die niet wint.

EMDR:
Erg eng lijkt me. heb er een beetje over gelezen en het staat me niet erg aan.
Volgens mij houd dat toch in dat je beetje bij beetje geconfronteerd word met over****? :whistling:

over Cognitieve gedragstherapie weet ik vrijwel niks, Maar het is me wel even een beetje uit gelegd.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft dit geholpen?
Moet ik dit eng vinden?

Groetjes Melanie :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 13 14:46 
Niet meer te stuiten zo actief lid

Melanie-lala schreef:
Een erg vriendelijke man die alles over emetofobie wist, Precies wetend wat ik in welke situatie zou doen.

Wat fijn Melanie...dat praat toch wat makkelijker he.

Ik weet niet zo veel van de behandelingen maar daar staat vast hier op deze site iets over.
En misschien ook wel op google?

,
leeftijd zoals mijn achternaam, grootste dierenvriend op aarde....levensmotto: wat mot dat mot!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jul 13 15:39 
giga actief lid

Cognitieve gedragstherapie:
dit houd eigenlijk in dat je je negatieve gedachtes om kan zetten in iets positiefs, of dat je de paniekgedachtes kan ontkrachten, zodat er geen paniekgevoelens op volgen.

Ik heb deze therapie gehad en ik zal even een voorbeeldje noemen.
Ik vond het vroeger erg spannend om met de trein naar school te gaan. Er zit geen wc in de trein die ik moet hebben en stel dat ik ineens ziek werd en moest spugen in de trein?
Het ging bij mij dus zo:
Gedachte; ohnee, ik ben misselijk, zometeen moet ik spugen in de trein
Gevoel: spanning, misselijkheid, trillerig
Gedrag: ik werd kortademig en zou het liefst uitstappen, maar deed dit niet.

Het begin dus bij je gedachtes, die zijn fout en die moet je omzetten. Waar ze dus heel erg mee bezig zijn is om jouw gedachtes in kaar te brengen en wat je gevoel en gedrag daarbij is. Waarschijnlijk moet je schema's gaan bijhouden met deze onderwerpen, het genoemde 'g-schema'. Er komt dan ook nog bij dat je moet invullen wat de situatie was waarin je je bevond en wat er gebeurde waardoor jij paniek had.
Soms willen ze ook werken met exposure, dat betekent dat je de dingen juist aan moet gaan die je eng vindt (ik moest dus wel die trein in). Maar ook door dingen weg te laten die je jezelf hebt aangeleerd (ik moest bijv. mijn plastic zakjes thuislaten en dan nagaan wat dit bij me deed dmv. zo'n schema)

EMDR:
Hierbij werken ze met je angstsituaties een betere plek te geven in je hersenen, moeilijk gezegd. Vaak werken ze met trauma's die je hebt meegemaakt op het gebied van overgeven waarbij je veel angst hebt ervaren. Je gaat dan langzaamaan die situaties vertellen en de therapeut zal steeds tussendoor of; piepjes laten horen in je oor (eerst links dan rechts, enz) of: met zijn/haar vinger voor je ogen zwaaien en die moet je dan volgen. Ze zeggen dat je angst gevoelens dan een bepaalde plek krijgen in je hersenen, waardoor de paniekervaringen niet meer zo heftig aanvoelen als eerst qua die situatie.

Ik had geen traumaervaringen maar bij mij is de EMDR wel toegepast op mijn worst scenario ever. Ik moest dus beginnen te vertellen wat mij echt een rampsituatie leek en hierdoor bewust angst bij mezelf oproepen, dus ze dan met EMDR willen gaan verlichten. Ik vond het niet eng, maar bij mij werkte het ook niet. Ik kon prima vertellen over mijn rampscenario, maar ik voelde er geen angst door omdat ik toch wel wist dat dit me niet ging overkomen (ging over een vliegvakantie, die ik toch niet ga doen xD)

Ik hoop je ermee geholpen te hebben, in mijn studie leer ik ook veel over deze therapie├źn, dus als je vragen hebt...

Neem een kijkje op mijn blog! : https://www.suusstyle.wordpress.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 13 10:11 
lid

Ik heb zelf weinig aan de emdr gehad maar ik denk dat je dat vol moet houden vond het zo raar namelijk dat de Psycholoog met zijn vingertje op en neer gaat en dat het dan ineens over is.
Ik denk dat als je zoiets aan gaat er echt in moet geloven en dat het anders niet gaat werken.

Gr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 13 10:17 
lid

Dankje Voor julie reacties :)

Ik ben erg benieuwd vooral naar EMDR. Klinkt allemaal een beetje raar. En of ik er nou in geloof of niet. Ik moet het maar gewoon doen. En dan zie ik wel wat het allemaal inhoud en of het wel of niet werkt.

Liefs melanie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 13 12:51 
lid

Hoop dat het voor je werkt ! zo niet zijn er nog wel meer dingen die mogelijk nog kunnen werken .

heel veel suc6

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 13 16:50 
lid

Daar hoop ik dan maar op hihi:)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur