Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Control Freak
BerichtGeplaatst: 29 jan 13 12:22 
actief lid

Gisteren mijn eerste gesprek gehad met een psychotherapeut. Het was een fijn gesprek maar of het echt klikt, weet ik toch pas als we echt beginnen met de behandeling. Want gisteren was het puur een intake. Moest vragenlijsten invullen. Allerlei vragen beantwoorden en zo stelt zij een behandelplan samen wat we samen de volgende keer gaan doornemen. Daarna moet ik bepalen of ik hierin mee ga.
Wat me wel opviel tijdens het gesprek gisteren, en misschien dat het voor sommigen herkenbaar is, is dat ik echt een control freak ben. Eigenlijk hangen heel veel problemen die ik ervaar samen met het verliezen van controle over de situatie. Het was echt een eye opener. De therapeute zei het me gisteren, dat ik het niet prettig vond om de controle kwijt te raken. Hier ben ik eens over gaan nadenken en ja....veel problemen komen hiervan.
Emetofobie is hier eentje van. Hier verlies je ook de controle, over waar het je bijvoorbeeld overkomt (in een winkel of in drukte) en het gebeurt je gewoon.
De angst dat er iets met mijn zoontje gebeurt. Ook hier wil ik de controle over houden, het liefste bind ik hem vast aan het stoel. Om hem veilig te houden.
Ook toentertijd met mijn moeder, ik zat constant op internet te zoeken naar behandelingen, oplossingen, ik moest precies weten hoe de vork in de steel zat met haar voortgang van de ziekte. Ik verdiepte me er helemaal in. Als ik dat niet deed, voelde ik me vreselijk.
Ik kan helemaal niet omgaan met spontane acties. Dan lijkt het net alsof mijn hersenen in een afweer-stand gaan. Moet me ook overal op kunnen voorbereiden....om controle te kunnen houden......
Boh, wat een eye opener!!! Ongelooflijk. Nooit geweten dat eigenlijk al mijn problemen terug te relateren zijn aan controle verlies.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Control Freak
BerichtGeplaatst: 29 jan 13 23:03 
zeer actief lid

Ik heb precies hetzelfde. Wel met andere situaties als jij (ben 19 jaar). Maar het feit om controle te verliezen is waarschijnlijk ook mijn probleem. Eigenlijk ook wel in alles wat er om mij heen gebeurd. Maar vooral het eventueel ziek worden...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 13 6:02 
Niet meer te stuiten zo actief lid

Ik heb precies hetzelfde en daardoor is mijn vliegangst ook ontstaan en wellicht ook mijn (*&^%-angst bij anderen omdat ik daar ook geen controle over heb. Ik controleer anderen ook altijd omdat ik denk dat ze iets vergeten of fout doen. Heel vervelend toen ik nog zoveel mensen in dienst had. :wacko:

,
leeftijd zoals mijn achternaam, grootste dierenvriend op aarde....levensmotto: wat mot dat mot!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 13 9:06 
actief lid

Voor mij is het in elk geval een openbaring. Toen de therapeute erover begon, begon er echt een lampje te branden. En toen begon ik situaties voor me te halen. En allemaal kwamen ze erop neer; controle en verlies van! Ongelooflijk. Allemaal gewoon!
Alles valt terug te brengen naar dit.
Ook het niet "kunnen" huilen. Is ook weer terug te brengen naar het controleverlies. Ik huil vrijwel nooit. Toen mijn moeder slecht lag, gestorven is en die week erna was het wel 1 natte boel. Maar daarna is het eigenlijk niet meer voorgekomen. Kan het op 1 hand tellen. Tjeetje...

Maar kan iemand me eigenlijk uitleggen in kindertaal wat EMDR inhoudt. Mijn therapeute is erg pro-EMDR. Dus ik vermoed dat dit in mijn nabije toekomst ligt. Maar wat houd het in, stap voor stap: - je komt binnen en gaat zitten, ...........

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 13 9:18 

Goeie vraag. Ik hoor het hier vaak en wil ook wel weten wat het precies is.

,
leeftijd zoals mijn achternaam, grootste dierenvriend op aarde....levensmotto: wat mot dat mot!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 13 22:44 
mega actief lid

EMDR heeft mij goed geholpen..
Bij mij is de fobie vooral begonnen na één gebeurtenis.
Even denken hoe het ook alweer precies ging hoor..
We gingen eerst die eerste gebeurtenis `herbeleven`
Ik moest in stapjes vertellen wat er gebeurde. Na een paar zinnen moest ik stoppen en kreeg ik een koptelefoon op met tikjes. Ook moest ik steeds de angst een cijfer geven hoe ik het op dat moment nog beleefde. Soms stelde ze bepaalde vragen over de gebeurtenis.
Ik weet nog wel dat als de behandeling bijna afgelopen was en de angst nog hoog zat we dan met een leuke gebeurtenis verder gingen. Daar moest ik dan over vertellen en hoorde ik steeds de piepjes..

Volgens mij beetje wazig verhaal weet het ook niet helemaal precies.. Maar het heeft me wel geholpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 13 0:05 
zeer actief lid

Ja zo ging het bij mij ook. Het heeft een tijd heel goed geholpen, maar helaas nu weer terug bij de psycholoog omdat het de laatste tijd niet zo goed gaat. Maar EMDR is zeker een effectieve therapie!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 feb 13 12:09 
actief lid

Emdr kan met klikjes of met oogbewegingen trouwens

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 feb 13 11:05 
actief lid

Een soort hypnose ofzo dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 feb 13 16:52 
actief lid

Nou vandaag bij de therapeut geweest om het behandelplan te bespreken. En ze constateerde dat ik toch een vrij ernstige depressie heb. Met alle gevolgen van dien. Waardoor ook mijn angstoornis opspeelt. Ze adviseerde me ook om weer met antidepressiva te beginnen. Maar daar wil ik nog effe over nadenken. Ben niet zo'n voorstander van medicatie.
We gaan in elk geval werken aan cognitieve gedragstherapie. En ze wilde ook zeker niet dat ik ging opbouwen in uren werken. Over 2 weken weer terug....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 feb 13 17:01 

Ja ga eerst maar in therapie, die pillen kunnen altijd nog toch?

,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur