Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Exposure.
BerichtGeplaatst: 13 jul 12 10:50 
actief lid

Hebben sommige van jullie exposure therapie gehad? Ik ga het volgende week voor het eerst met mijn therapeute samen doen, samen met gedragstherapie. Heeft het bij jullie geholpen?
Het is vooral omdat ik volgend jaar met gehandicapten ga werken. (het liefste gehandicapte kinderen) en daar gebeurd natuurlijk ook wel eens iets, ookal hebben ze een hele sterke weerstand.

Mijn therapeute heeft wel iemand in behandeling gehad waarbij het geholpen heeft dus dat is wel weer goed dan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Exposure.
BerichtGeplaatst: 13 jul 12 11:31 
Vrijwilliger

Het kan helpen tegen de angst om anderen te zien. Dat het in combinatie met gedragstherapie is, is goed. Als jullie materiaal nodig hebben, kun je dat aanvragen. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 12 11:33 
actief lid

had het materiaal al aangevraagd, daar gaan we ook mee aan de slag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 12 11:37 
Vrijwilliger

Sorry, dan was ik je naam even vergeten. Je therapeut kan het eventueel ook aanvragen. Succes in ieder geval!

Gaat het trouwens om exposure met afbeeldingen en filmpjes? Of ook om het uitdagen van je angsten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 12 12:14 
actief lid

vooral om afbeeldingen en filmpjes. Het uitdagen komt als ik weer naar school ga en stage moet lopen met gehandicapten. Maar ik moet van haar ook mijn angsten uitdagen, zoals met vettig en pittig eten omdat ik daar een misselijk van geworden ben. Ik heb gewoon pittig en vettig gegeten en heb er niets van gekregen, dus dat is een probleem minder haha.

Nu met exposure nog zorgen dat ik niet meer bang ben om anderen te zien overgeven en dan met gedragstherapie voor mezelf!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 13 21:11 
actief lid

Komt het vaak voor dat de zelfuitdaging zover gaat tot overgeven opwekken? Of vaak plaatjes en filmpjes? Bij ieder persoon is de behandeling denkweer anders

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 13 21:14 
zeer actief lid

Volgens mij (weet het niet zeker) gebeurt zelf opwekken alleen als je dat ook echt zelf wilt / er klaar voor bent. Ik heb ook exposure gehad maar kwam niet verder dan plaatjes. Filmpjes lukte me gewoon niet :no:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 13 21:02 
actief lid

Ik ga niet het zelf overgeven opwekken. Ik heb de foto's half doorgenomen ennu een beetje bij de filmpjes. Ik blijf steken bij 'witches' waar die heks twee x moet overgeven. Daar ben ik nog niet klaar voor, maar ik blijf oefenen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 13 15:22 
mega actief lid

Exposure werkt ook niet altijd, ik heb het nooit aangedurft en ook nooit hier naar de filmpjes kunnen kijken.
Maar nu mijn man kanker heeft en chemo kuren moest, dacht mijn psychiater dat ik er dan wel aan zou wennen.
Maar helaas werkt het bij mij dus niet, mijn man is al heel wat keren misselijk geweest, maar ik kan er nog steeds niet tegen, ik zit toch steeds weer met mijn ogen stijf dicht en met mijn vingers in de oren, maar het is niet besmettelijk, dat is wel de reden dat ik het huis niet uitvlucht

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 13 15:28 
Niet meer te stuiten zo actief lid

Bij mij werkt het ook niet. Ik word helemaal gek van die filmpjes. Ik kwam pas per ongeluk op een filmpje van een atractie in een park. Allemaal heel duidelijk opgenomen. Ik ben dagen misselijk geweest.

,
leeftijd zoals mijn achternaam, grootste dierenvriend op aarde....levensmotto: wat mot dat mot!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 13 20:59 
lid

Hoi xxtasja

Ik kom bijna nooit meer hier op het forum, la toevallig e berichtje en wil toch even reageren.
Ik heb afgelopen jaar Exposure gevolgd en mij heeft het goed gedaan! Ik ben eerst begonnen met foto's kijken, daarna met de filmpjes, net zolang totdat ik geen angst meer voelde.. Over de filmpjes heb ik enkele weken gedaan.. Ook heb ik samen met mijn psycholoog oefeningen gedaan om mijn angst op te wekken, en hij heeft mij geleerd om weer rustig te worden..
Daarna een afspraak gemaakt voor de 'echte' sessie.. Dus dat iemand in stapjes echt gaat &@%$( voor je neus.. Ik kreeg de tip om echt NIET weg te kijken, dan zou het t meeste werken.. dit heb ik gedaan, ik ben mijn angst niet uit de weg gegaan en het was verschrikkelijk, maar ondertussen viel het ook reuze mee.. Na die sessie is mijn angst stukken minder geworden!

Als je vragen hebt erover, stuur me een berichtje ;)
Ik zou het zeker aangaan!

Succes..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jan 13 22:01 
actief lid

Hallo Chelle,
Interessant om je stukje te lezen. De fobie heeft dus nu geen invloed meer op je leven, begrijp ik dat goed? Eerst plaatjes en dan filmpjes heb ik ook gedaan. Plaatjes ging wel, filmjes eerst zonder geluid :) sessies waarbij iemand gaat overgeven voor je neus heb ik nog nooit gehoord, maar wel een goeie oefening denk ik ja.. Dat was de psycholoog zelf of een vreemde? Wat heb je nog meer gedaan tijdens de sessies?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jan 13 19:05 
lid

Hoi Joyce!

Nee het heeft in grote lijnen geen invloed meer.. Ik doe alles, ik eet alles en overal, ik drink weer alcohol, ik reis zonder spanningen, ik ga naar feestjes.. Het is niet helemaal verdwenen hoor, ik denk dat ik er altijd wel wat last van blijf houden bijvoorbeeld als mijn vriend waarmee ik samenwoon teveel gedronken heeft of als ik ziek ben, dan komen de spanningen wel weer omhoog, maar zolang die er niet zijn, heb ik ook geen spanning en angst meer!

Ik had tijdens mijn paniekaanvallen erge hyperventilatie.. Dus tijdens de sessies moest ik zelf hyperventilatie opwekken samen met mijn psycholoog en zo leerde ik dat ik niet flauw zou vallen en dat het weer weg gaat..
Met de overgeef sessie, die doet als ik het goed zeg de directeur of een hoger iemand van de IPZO.. Hij gaat eerst uitleggen wat er gaat gebeuren, dat hij wat heeft gegeten maar absoluut niet misselijk of ziek is etc.. Hij wacht todat iedereen er klaar voor is en dan begint hij in kleine stapjes van kokhalzen tot echt hevig ^#@*$.. Je mag ervoor kiezen om je hand op zijn rug te leggen tijdens het gebeuren, of dat je het naderhand gaat opruimen,, dit laatste vond ik niet zo nodig!
Ik raad het mensen echt aan om door te zetten ( in eigen tempo ) want ik denk dat het toch wel een beetje helpt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jan 13 12:16 
actief lid

Jeetje! Ik wordt al naar bij de gedachte. Kan die gene dat dan zomaar zelf opwekken? Zonder een vinger in zijn keel te steken oid?

Ieuw!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jan 13 15:54 
actief lid

iehl ik moet daar ook niet aan denken. Bij mij is het hetzlefde als bij Chelle. Alleen als mijn vriend of ik misselijk is/ben, dan ben ik nog een beetje angstig maar voor de rest heb ik nergens last van. Alleen wat gespannen voor stage maar komt helemaal goed :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur