Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: exposure
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 9:47 
actief lid

Beste lotgenoten.
het is alweer een tijd geleden dat ik hier ben geweest.
even een update.

Vanaf mijn 15e jaar kreeg ik last van emetofobie en paniekaanvallen.
Ik denk zelf dat jet is gekomen dat ik die avond wat verkeerds heb gegeten en moest spugen, sindsdien heb ik alles gedaan om maar misselijk zijn of spugen te vermijden.
Niet meer eten, ik leefde op 1 bruine boterham per dag en een bakje yoghurt..ik durfde niet meer te slapen snachts en wachtte tot het buiten weer licht begon te worden.
Als ik tog in slaap viel en werd snachts wakker kreeg ik standaartd paniekaanvallen totdat het weer licht werd.
Ik durfde niet meer naar buiten, niet meer onder de mensen te komen, bang om ziek te worden, kreeg last van smetvrees en waste me handen wel 50x op een dag. controleerde altyd houdbaarheid datums en zo kan ik wel doorgaan, de meeste van jullie zullen dit wel bekend voorkomen.
Dit heb ik dus 10 jaar volgehouden en weten te verbergen voor familie en vrienden.

na 10 jaar was het wel genoeg geweest en ik wou niet verder leven als ik dit elke dag maar weer moest meemaken, dus besloot er alles aan te doen wat er te doen viel.
Zo kwam ik in aanraking met het Marina de wolf centrum in Ermelo.gespecialeerd in angst en dwang klachten.
Toen ik daar kwam besefte ik dat ik niet alleen was!
Het was een warm bad voor mij met mensen die mij begrepen wat ik doormaakte en er ook voor mij waren als ik ze nodig had.
Hier kwam in intern te zitten omdat het voor mij onmogelijk was om vanauit Apeldoorn naar Ermelo te rijden, simpelweg dat durfde ik niet.
Ik sliep daar(wat ook al een hele overwinning was) van Maandag tot Vrijdag en weekends naar huis.

Ik begon langzaam aan me therapie(exposure) begon dingen te eten en drinken zonder de datum te controleren, begon winkels in te gaan en het dorp daar in te gaan, onder de mensen te komen, deurklinken en vanalles vastpakken en niet mijn handen te wassen en tog mezelf aanraken met me (vieze) handen..Ik leerde mijn paniekaanvallen niet uit de weg te gaan en ze gewoon over me heen te laten komen en begon me te realiseren dat er niets kon gebeuren tijdens een aanval,, het gaat ook weer over! maar dit wel allemaal met begeleiding erbij.
Ik leerde op reis te gaan zonder mijn veiligheidsgedrag, zoals domperidon en drinken, telefoon mee te nemen.
Ik keek naar braakvideos om te kijken wat het bij me los zou maken.
eerst 1 filmpje zonder geluid.daarna 2 filmpjes zonder geluid..toen 1 filmpje met geluid en zo bouwde ik dat op..Ik vond het allemaal niet meer eng om te zien!

Mensen dit is het grootste gevecht van mij leven geweest, maar het is het waard geweest!
Ik durf weer te leven! en dingen te doen.Ik zit niet meer de hele dag in mijn hoofd bang te zijn om paniek te krijgen of misselijk te worden etc...
Ik ga weer op reis zonder angst en veiligheidsgedrag,Ik doe alles weer.
Krijg ik een paniekaanval weet ik hiermee om te gaan en mezelf rustig te houden en normaal te blijven denken..
Maar ik moet wel eerlijk zijn, de angst voor het braken is er nog steeds maar het beinvloed mijn leven niet meer!

Bij deze wil ik jullie allemaal meegeven dat er wat aan te doen is.
Grijp die kans om gewoon je leven te kunnen leven zoals je wil en niet constand bang te hoeven zijn..
Neem anders een kijkje op de site van Marina de wolf centrum om te kijken hoe of wat ze daar doen.
Ik persoonlijk denk dat dit een laatste redmiddel is om normaal met emetofobie om te kunnen gaan!
Ik snap dondersgoed wat jullie meemaken zoals iedereen hier MAAR ik weet dat het ook anders kan!

Ik wens jullie allemaal heel veel succes met alles
en als jullie nog vragen hebben over de therapie of wat het allemaal heeft gedaan, of maak niet uit wat, VRAAG!! :razz:

groetjes Patrizio

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 10:49 
zeer actief lid

Wat vind ik dat fijn voor je dat je er zo goed uitgekomen bent en er mee om kan gaan. Ja je hebt een lange weg bewandelt maar voor jou is het iedere minuut waard geweest ondanks dat het zo moeilijk was.
Ik ben echt heel blij voor je :yes: , dat heb je super gedaan.

Dit zijn verhalen die me vrolijk maken maar helaas ook triest.
Ook ik heb die wegen bewandeld met opnames in angstklinieken en al en ook die therapieën gevolgt. Bij mij heeft het ook een aantal jaren leefbaar gemaakt maar helaas ben ik 2 jaar geleden weer flink naar beneden gezakt en nu in de ergste vorm die ik ooit gehad heb.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je geen angst aanpraten. Maar ik denk dat ik gewoon een beetje jaloers ben op waar jij nu zit met je angst.
Maar deze berichten blijven me moed geven.

Hou deze manier van leven om met je angst om te gaan vast :cool: dan kom jij er wel.

Geniet ervan.

;-)

Op weg naar genezing.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 11:00 
Ere-lid

Images: 167
Wat een mooi en inspirerend verhaal, bedankt voor het delen :thumbup:

*Margaret - 41 jaar - eigenaar Webmastery (wij beheren websites & social media voor organisaties, zie webmastery.nl) - getrouwd met Daniël - baasje van doesjes Mozes en Noah en kat Elvis*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 11:05 
giga actief lid

Patrizio, wat een mooi verhaal!
Ik ben super blij voor jou, het heeft je écht geholpen en je bent ongelooflijk dapper geweest om het op die intensieve manier aan te pakken. Chapeau!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 16:07 
actief lid

dank jullie wel:)

Het is idd een heel gevecht geweest maar de moeite waard..
Tuurlijk heb ik weleens een terugval maar daar weet ik tot nu toe nog altyd uit te komen door de dingen toe te passen die ik heb geleerd..
Ook voor de mensen die al eerder therapy en de hele mikmak hebben gehad zou ik tog willen aanmoedigen om eens te kijken op de site van MDWC waar ik heb gezeten.het heeft mij zoo goed gedaan, en ik ben ervan overtuigd dat jullie dit ook kunnen!!
Geef niet op!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 09 19:08 
Vrijwilliger

Erg goed dat je je verhaal hier hebt neergezet. Je verhaal geeft hoop!
Heel knap dat je de angst zo overwonnen hebt! :thumbup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur