Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 aug 09 21:29 
lid

Ik ben nu ruim een half jaar in behandeling voor mijn fobie. Veel gepraat en de laatste 2 maanden begonnen met exposure in de vorm van foto's. Heb gemerkt dat je inderdaad kan wennen aan het zien van foto's, maar het is maar een stilstaand plaatje zonder geluid dus dat scheelt. Vorige week het allereerste filmpje gehad. Ik raakte compleet in paniek. Het geluid keihard aan en gewoon all the way iemand boven de wc. Ik heb mn vingers in mn oren gestopt en amper gekeken. Ik moet morgenmiddag weer en ik zie er zo enorm tegenop. Het liefst zou ik helemaal stoppen maar dat is natuurlijk mn angst die spreekt. Ik wil gewoon vluchten. Zoals ik altijd doe in situaties dat er mensen moeten overgeven.
Ik vraag me ook af of deze exposure gaat werken?? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik ooit naar een brakend iemand kan kijken zonder dat het zweet me uitbreekt en ik wil wegrennen.

Wie heeft er positieve ervaringen met deze therapie en na hoeveel sessies filmpjes ging dit een beetje wennen?

Morgen om 13:00 moet ik weer.... :sad:

Groetjes Debbie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 09 21:50 
mega actief lid

Brr krijg er al de rillingen van als ik het lees. Probeer het een beetje positief te zien als dat lukt :wacko:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 aug 09 22:21 
Ere-lid

Images: 167
Het klinkt alsof je therapeut een stap te groot heeft genomen met je. Eerst kijken zonder geluid was bv al makkelijker geweest.

Het beste wat je kunt doen is aangeven dat dit een stap te ver was, en dat het averechts heeft gewerkt. Daar kan je therapeut ook van leren. En zelfs als je de conclusie trekt dat exposure therapie niet de therapie is die je wilt volgen zou ik dat overleggen. Wellicht heeft je therapeut ook nog andere truukjes ;-).

*Margaret - 41 jaar - eigenaar Webmastery (wij beheren websites & social media voor organisaties, zie webmastery.nl) - getrouwd met Daniël - baasje van doesjes Mozes en Noah en kat Elvis*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 8:15 
lid

Bedankt voor de reacties.

Het vervelende is dat ik een soort van proefkonijn ben al is dat misschien wat negatief gezegd want ze willen me natuurlijk wel helpen. Ik ben de eerste die zij hiervan af probeert te helpen. Normaal behandeld ze mensen met eetstoornissen.
Ik vroeg ook al gelijk of het zonder geluid mocht maar dat zou dan weer onder vermijden vallen en niet goed zijn. Ik weet het niet hoor.
Als ik aan vanmiddag denk voel ik me vreselijk. Ik hoop dat ik hier nog reacties krijg van mensen die hiermee wel enorm geholpen zijn. Dan heb ik een soort van houvast ofzo....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 8:46 
Ere-lid

Images: 167
Er zijn wel mensen geholpen met exposure therapie hoor! Jezelf eraan wennen om er tegen te kunnen is natuurlijk wel goed, wat je eigenlijk doet is anders leren denken over overgeven.

Alleen:

a) dit moet dan echt stapje voor stapje, volgens mij is het zelfs het beste dat de patiënt aangeeft welke stappen het moeten zijn en hoe groot die moeten zijn.
b) het is niet de enige methode

Er is onderzoek gedaan en daar kwam uit dat het werken aan vermijdingen terugdringen net zo goed werkt. Het idee daarachter is dat overgeven iets is waar het lichaam een natuurlijke weerstand tegen heeft, dus het ondoenlijk is om mensen niks te laten voelen als ze met overgeven in aanraking komen.

Ik persoonlijk heb het idee dat exposure therapie vooral helpt bij mensen die (vooral/alleen) bang zijn om anderen te zien overgeven. Mensen die bang zijn zelf over te geven hebben vooral baat bij leren vermijdingsgedrag tegen te gaan (bv langzaam meer eten) en leren dat je niet zomaar gaat overgeven. Maar dit is mijn persoonlijke mening op basis van verhalen die ik hier lees.

Dit is het onderzoek waar ik het over had:
http://www.stichtingemetofobie.nl/image ... posure.pdf

Hier staan nog meer wetenschappelijke artikelen over emetofobie:
http://www.stichtingemetofobie.nl/index ... ekstpagina

Wellicht vind je therapeut het interessant om te lezen. Als ze graag wilt overleggen dan kan ze mailen met Stichting Emetofobie: info@stichtingemetofobie.nl. Misschien kan ik haar vragen beantwoorden, of anders kan ik haar in contact brengen met de schrijver van het artikel.

*Margaret - 41 jaar - eigenaar Webmastery (wij beheren websites & social media voor organisaties, zie webmastery.nl) - getrouwd met Daniël - baasje van doesjes Mozes en Noah en kat Elvis*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 17:45 
mega actief lid

exposure heb ik ook gedaan ;-)
pas als je paniek en walging 0 is mag je naar volgende nieveau van mijn psych :smile:
ben tot niveau 3 gekomen en toen heb ik thuis neit meer geoefend en zijn we er mee gestopt omdat ik het thuis vermeed

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 17:53 
lid

Dus het heeft jou niet geholpen.
Ik heb vandaag tweede exposure sessie gehad. Niet op niveau helaas...
Gewoon een youtube filmpje met iemand boven het toilet. Ik ben erg trots op mezelf want ik heb uiteindelijk het hele filmpje redelijk kunnen kijken, met geluid. Mn angst zat uiteindelijk op 4 / 5 maar walging bleef mega hoog. Maar mijn psych zegt dat walging altijd zal blijven. En trouwens, hoeveel mensen, die geen fobie hebben, vinden het niet walgelijk?!

Heb jij alleen last van het zien/horen van anderen of ook zelf moeten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 18:55 
mega actief lid

ik heb ook exposure gedaan maar het heeft me niet geholpen. Ik kon op den duur naar die filmpjes kijken zonder angst, maar als ik een andere situatie zie of zelf misselijk ben ben ik toch terug bang.

ik ben doodsbang van beide. Zowel het zelf doen als het te zien of horen bij een ander.

succes alleszinds met jou therapie!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 09 20:12 
super actief lid

Ik heb geen exposure gedaan, maar ik kan op tv/filmpjes wel kijken naar mensen die moeten *^#**%*( Bij mij is het meer de angst als ik zelf misselijk ben.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Wel of geen exposure?
BerichtGeplaatst: 05 mei 10 1:34 
lid

Er is een onderscheid tussen een enkelvoudige fobie en een angststoornis. Wil je van een fobie afkomen, dan is exposure noodzakelijk.

Er is een 'maar': exposure werkt ALLEEN vanuit een juiste 'state of mind' -wanneer een belangrijk deel van je brein (prefrontale cortex) zijn alerte, 'wakkere' en geïntegreerde rol kan spelen om signalen van je 'instinctieve' overlevingssystemen van je brein op een juiste manier kan interpreteren en reguleren. Foute exposure kan zelfs een traumatisch effect hebben, zelfs onder zog. 'veilige' omstandigheden.

Bij een angststoornis werkt 'directe' exposure niet. Meestal is een fobie namelijk een SYMPTOOM van een angststoornis en niet een op zichzelf staande conditie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur