Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 16 jaar
BerichtGeplaatst: 22 jan 17 0:50 
lid

Hai hai!
Ik ben nieuw hier dus weet niet goed of dit topic goed staat. Ik weet ook niet goed wat ik wil bereiken: gewoon mijn verhaal kwijt of toch tips. Laat ik maar beginnen:
Ik ben een jongen van 16 jaar. Ongeveer 2 a 3 jaar geleden had ik last van emetofobie. Echt ernstig:
Ik sliep altijd met een emmer naast mijn bed. Werd minimaal 1x per week trillend en helemaal in paniek wakker omdat ik dacht dat ik moest overgeven. Wilde op school dicht bij de deur zitten zodat ik snel op de wc kon zijn. Ik wilde niet naar verjaardagen omdat ik niet midden in een feest wilde overgeven. Met andere woorden: ik was gezond maar toch 24/7 bezig met denken aan overgeven.
Ik heb hier met mijn moeder over gepraat. Uiteindelijk is het mij zelf gelukt om deze angst een heel eind te overwinnen. Ik bleef mezelf er maar van overtuigen dat overgeven juist goed is en dat dat echt niet zo maar gebeurd. Ook deed ik ontspanningsoefeningen wanneer ik in paniek raakte. Dit heeft goed geholpen. Ik dacht er niet meer over na. Als ik een kramp in mijn buik had, maakte mijn hart wel een sprong maar ik kon mezelf geruststellen.
Maar ik ben nu enorm bang dat ik een terugval ga krijgen. De buikgriep heerst enorm op dit moment, en ik ben als de dood dat het mij treft.
Mijn broertje had pas diaree, ik raakte echt bijna in paniek. Mam en pap zeiden dat dit van het sporten kwam. Maar 's nachts werd ik weer trillend wakker. Gelukkig kon ik het snel onder controle krijgen.
Nu vertelde mam dat ze al 2 dagen misselijk is. En nu vanacht merk ik dat ik weer in oude gewoontes terug val. Er staat een emmer naast mijn bed en ik word erg bang van ieder geluid of gevoel uit mijn buik. Ik probeer mezelf rustig te houden: dat als ik buikgriep krijg dat overgeven juist een opluchting is. Dat het maar een dag zal duren en daarna minder zal worden. Dat het overgeven zelf niks voorsteld en nog geen minuut duurt. Maar het wil nog niet werken.
Ik wil wel graag 1 ding weten: heeft iemand tips wat ik kan doen als ik daadwerkelijk over moet geven? Hoe kan ik dat zo rustig mogelijk laten verlopen?
Ik ben nog niet helemaal terug gevallen, maar als de dood dat dit wel gaat gebeuren. Hoe kan ik dit voorkomen?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen en de reacties!!!!

Toby

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 16 jaar
BerichtGeplaatst: 22 jan 17 1:36 
lid

Oke net een paniekaanval gehad. Ik ga precies omschrijven wat ik voelde en wat ik heb gedaan. Misschien handig voor tips:

Ik werd misselijk. Natuurlijk ging ik me zorgen maken. Misselijkheid werd erger. Ik begon te trillen. Ik probeerde mezelf te kalmeren dat het waarschijnlijk toch niks is, zoals altijd. Ik kreeg er buikpijn bij. Nou buikpijn en misselijkheid, toe kreeg ik helemaal paniek.
Dus maar uit bed gegaan en naar de wc. Op de wc zitten nadenken waar de buikpijn vandaan kwam. Het was meer een leeg gevoel, dus ik had gewoon trek. Ik heb mezelf flink op mijn donder gegeven dst ik me daar druk om maakte.
Terug in bed voelde ik me al een stuk beter. 10 minuten een spelletje gespeelt en ik ben nu weer helemaal rustig.
Herkenbaar?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 16 jaar
BerichtGeplaatst: 27 jan 17 10:45 
lid

Hey Toby,

Wat vervelend dat je er zo mee bezig bent. Ik heb dit ook een tijd gehad. Veel op internet gezocht wat ik hiermee moest doen.

Wat voor mij uiteindelijk werkte was: Maagtabletjes naast mn bed (Rennie of Maalox) en als ik in paniek raak leg ik mijn handen op m'n buik en focus me op mijn ademhaling. Zo word ik rustig en vertel mezelf dat er niks aan de hand is en alles goed komt. Als je rustig bent kun je beter relativeren en vaak als je goed nadenkt voel je dat je helemaal niet misselijk bent en er niks aan de hand is. Ga dan even opstaan rondlopen, desnoods even uit het raam hangen voor een frisse neus en weer verder slapen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur