Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zwanger worden
BerichtGeplaatst: 21 sep 16 14:22 
lid

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb al langere tijd emetofobie en ben hiervoor ook behandeld door een psycholoog (al heb ik eerlijk gezegd niet het idee dat ik er ooit vanaf ga komen). Ik heb wel geleerd om er beter mee om te kunnen gaan.
Nu hebben mijn man en ik al langere tijd een kinderwens en ben ik inmiddels al een aantal maanden gestopt met de pil. Nu speelde steeds al de gedachten "wat nou als ik misselijk wordt en moet overgeven" en alle bekende angstgevoelens. Ondanks die gedachten en gevoelens zijn we er nu wel echt serieus mee bezig om zwanger te worden. Ik wil mijn leven niet volledig laten bepalen door deze fobie en niet onze kinderwens af laten nemen. Sinds we er dus serieuzer mee bezig zijn merk ik wel dat bij mij de angstklachten en paniek alleen maar meer zijn toegenomen. Ik heb nog geen idee of ik zwanger ben, maar alleen al de gedachte dat ik misselijk kan worden doordat ik mogelijk zwanger ben, zorgt ervoor dat ik mij ook misselijk ga voelen, wat de angst alleen maar versterkt.

Nu had ik wel al op internet gevonden dat je medicatie tegen misselijkheid bij zwangerschap kunt/mag nemen. Dus dat is erg fijn. Maar ik vroeg mij af of iemand van jullie er ook ervaringen mee heeft dat je preventief medicatie kreeg? Dus puur gericht op je angst voor het misselijk worden (zonder dat je al echt misselijk was)? Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen. Mijn huisarts heeft al aangegeven dat ik medicatie kan krijgen, als ik daadwerkelijk misselijk wordt. Maar ik hoop ook dat er iets is wat je kunt doen om die misselijkheid te voorkomen. Het idee dat ik iets kan nemen waardoor de kans op de misselijkheid afneemt, zou bij mij voor veel rust en veel minder spanning zorgen. Wat uiteindelijk alleen maar ten goede komt van de zwangerschap.

Ik hoor graag jullie idee├źn, tips, ervaringen etc. Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes, Mascha

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwanger worden
BerichtGeplaatst: 22 sep 16 8:22 
super actief lid

Hoi Mascha,

Wij zijn ook bezig om zwanger te worden. Eerste ronde is mislukt, maar ook mijn angst om misselijk te zijn en over te geven is zeker aanwezig. Helaas kunnen we niet voorspellen of we wel of niet last zullen krijgen van deze symptomen, dus ik probeer me er niet al te druk om te maken. Wel heb ik een strip gember pillen in mijn tas zitten die ik sowieso altijd thuis al in mijn nachtkastje had liggen. Die strip heb ik er in gedaan, omdat ik vorige week nog niet wist of ik wel of niet zwanger zou zijn. Gewoon voor de zekerheid :)

Ik denk dat we af moeten wachten of we wel of geen kwaaltjes krijgen. Stel we maken ons er enorm druk over en we hebben straks nergens last van? Dat is zonde van onze energie :)

Ik hoop wel dat het snel lukt ook bij jullie hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 sep 16 8:50 
actief lid

Hoi Mascha,

Hier een zwangere. :smile: Momenteel 37 weken dus ik ben er bijna.
Ik heb in het zelfde schuitje gezeten als jij. Die ene grote stap nemen. En ook de daarbij behorende 'wat als...' gedachtes. De avond dat ik mijn laatste pil nam en met name de dag dat ik GEEN nieuwe pil meer in nam 7 dagen later was bizar, bijzonder en eng tegelijk.
Maar mijn mening was dezelfde als jou. Samen met mijn man had ik een grote kinderwens en de angst om misselijk/ziek te worden mocht die wens niet in de weg zitten.
Het is psychisch echt even omschakelen he??!

Er is inderdaad medicatie beschikbaar mocht je erg misselijk worden. Preventief geven doen ze volgens mij niet. Hoe minder medicatie als je eenmaal zwanger bent hoe beter immers. Ook al zullen ze uiteraard niet schadelijk zijn voor je kindje dan. Maar less is wel more. Ook hier. Als het even niet hoeft dan liever niet.

Maar ik begrijp je vraag en je angst.
Hopelijk kan ik je een beetje geruststellen. Ik ben niet tot nauwelijks misselijk geweest. Ik ben een paar keer even enorm overvallen door een misselijkheidsvlaag (dat was nog voordat ik wist dat ik zwanger was. Echt in het prille begin dus). Maar toen ik het eenmaal WEL wist nauwelijks misselijk geweest, ik probeerde echt de kalmte in mijzelf te bewaren. Wel was ik wat weeiig in de maag van de honger. Ik kreeg een ongelofelijk groot hongergevoel die eerste periode en moest bijna elk uur wel wat eten. Maar zolang ik dat deed werd ik niet misselijk.
Ook ik heb af en toe wel wat angstgevoelens gehad. Vooral als mijn maag wat van streek was of ik echt totaal geen eetlust had maar wist dat ik wel wat MOEST eten. Anders zou ik wel misselijk worden.

Lang verhaal kort: ik heb niet 1x boven het toilet gehangen en zelfs niet 1x een emmer bij de hand hoeven houden. Dus het hoeft echt niet altijd drama te zijn.
En onthou dat als jij wel misselijk zou worden je METEEN aan de bel mag en kan trekken. Leg je angst uit en vertel je verloskundige of huisarts op dat moment dat je medicatie wil proberen voordat het erger word.

Ik heb overigens wel preventief zelf een aantal trucjes uitgeprobeerd. Zo heb ik verse gember gekocht in de supermarkt en dronk ik elke dag (ook wanneer ik mij prima voelde, gewoon standaard) 1 glas gemberthee met honging en een drupje citroen.
Ook had ik seabands gekocht. Dat zijn die bandje met drukpunt op je pols. Die droeg ik ook preventief. Geen idee of ze goed gedaan hebben bij mij maar tussen je oren kun je ook een hoop bereiken. Al DENK je alleen maar dat het helpt kan het evt positief werken.
En als 3e zorgde ik voor extra magnesium inname. Dit kan zowel in capsules als in olievorm. De olie smeer je dan op je huid voor een snellere inname. Magnesium staat er ook om bekend dat het zwangerschapsmisselijkheid enigzins kan tegengaan. Het kalmeert zeg maar de maag.

Met deze 3 maatregelen heb ik het prima gered. En uiteindelijk heb ik de bandjes afgedaan en ook gestopt met de gember en ik heb echt een prima zwangerschap tot nu toe!!
De magnesium gebruik ik nog steeds. Het werkt namelijk ook tegen rusteloze benen en kramp. (Ook 2 bekende zwangerschapskwaaltjes).

Ik wens jou en je vriend een gigantisch mooie tijd naar een makkelijke zwangerschap toe! Hopelijk ben je snel zwanger. Want ECHT het is het meer dan waard!! Ik ben verliefd op dat kleine mensje in mij en ik kan niet wachten totdat de bevalling begint.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 sep 16 10:48 
lid

Bedankt voor jullie snelle reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen en het te kunnen delen met elkaar.

Desiree, wat leuk dat jullie er ook mee bezig zijn. Jammer dat het de eerste ronde mislukt is. Hopelijk lukt het snel!
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook zonde om er teveel mee bezig te zijn. Zou zo fijn zijn als je dat helemaal uit kunt zetten. Slim van die gember pillen! Gaan op mijn boodschappenlijstje ;)
Meer dan afwachten kunnen we denk ik helaas niet doen (en aan de slag met preventieve middeltjes, al is het alleen maar de gedachte dat ik er iets tegen probeer te doen).

Taj87, allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd!! Je bent er inderdaad bijna. Spannend zeg. Veel succes in ieder geval met de laatste loodjes! Heel leuk en bijzonder lijkt mij, straks dat kleine wondertje in je armen te hebben!!
Heel bizar wat het psychisch met je doet inderdaad. Dat qua medicatie is ook echt mijn dubio. Ben normaal helemaal niet van de pillen, probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. En inderdaad, als het niet nodig is, dan neem ik liever niets. Dus heel blij met de preventieve trucjes van jou!
De gember, seabands en magnesium ga ik ook aanschaffen. Het is voor mij zeker ook de gedachte inderdaad. Dat ik weet dat ik er preventief iets aan probeer te doen, dat het dan ook helpt. Fijn dat placebo-effect! ;)
Fijn dat jij trouwens amper misselijk bent geweest. Bedankt voor het delen van je ervaring, het is zeker een geruststelling.

Nogmaals bedankt allebei.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 sep 16 17:03 
lid

Hoi hoi! Ik begrijp je angst helemaal!
Ik ben nu zelf precies 10 weken zwanger. Ondanks dat het totaal onverwachts en niet gepland was, wist ik al meteen, voordat ik een zwangerschapstest deed, dat het raak was, omdat ik al misselijk was. Dat was dus bij 4,5 week. Ze zeggen dat het steeds erger wordt en dat de top bij ongeveer 10 weken ligt dus iedere week dacht ik 'Zal het volgende week weer erger zijn? Help!'. Nu zit ik dus op 10 weken en nu denk ik steeds 'ik hoop echt dat dit de top is en dat het vanaf nu steeds minder zal worden!'

Ik heb meteen na de zwangerschapstest gembersnoepjes besteld, seabands gekocht en een homeopatisch middel aangeschaft 'Nux Vomica'. Ik wilde op alles voorbereid zijn. Ook ben ik in week 5 naar de huisarts geweest en daar heb ik gezegd dat ik misselijk was en ZO bang voor overgeven ben dat ik medicijnen nodig heb. Ik zei dat als ik geen medicijnen kreeg ik niet meer durfde te eten omdat ik bang was dat het er weer uit zou komen. Niet eten is natuurlijk heel gevaarlijk tijdens zwangerschap dus ik kreeg meteen tabletjes mee. Ik was eigenlijk niet eens zo erg misselijk toen nog maar heb het wat aangedikt want wilde gewoon alles in huis hebben en overal op voorbereid zijn. Slecht misschien, maar het gaf me een veilig gevoel. Ik heb ze in het begin ook bijna niet genomen maar had ze wel altijd bij me.

Tot nu toe heb ik overgeven weten te voorkomen. Ik weet niet of het aan de pillen ligt, ik denk het eigenlijk wel. Ik denk ook dat als ik geen fobie had gehad ik misschien een keer of vijf zou hebben overgegeven want heb een aantal keren echt op het randje gezeten en heel hard moeten vechten. Zoals ik al zei, week 10 is vaak het ergst dus ik slik de pillen op dit moment wel maximaal (3x daags) omdat ik dat gewoon nodig heb. Nog eventjes en dan heb ik het overleefd..

Heb wel mijn eerste echo gehad vorige week en hoe standaard het ook klinkt.. Je weet dan wel waar je het voor doet. Dat maakt je wel sterk hoor! Het is niet leuk, maar het hoort erbij en denk dat je achteraf ook extra trots op jezelf kan zijn!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 sep 16 10:42 
super actief lid

Mascha schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen en het te kunnen delen met elkaar.

Desiree, wat leuk dat jullie er ook mee bezig zijn. Jammer dat het de eerste ronde mislukt is. Hopelijk lukt het snel!
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook zonde om er teveel mee bezig te zijn. Zou zo fijn zijn als je dat helemaal uit kunt zetten. Slim van die gember pillen! Gaan op mijn boodschappenlijstje ;)
Meer dan afwachten kunnen we denk ik helaas niet doen (en aan de slag met preventieve middeltjes, al is het alleen maar de gedachte dat ik er iets tegen probeer te doen).

Taj87, allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd!! Je bent er inderdaad bijna. Spannend zeg. Veel succes in ieder geval met de laatste loodjes! Heel leuk en bijzonder lijkt mij, straks dat kleine wondertje in je armen te hebben!!
Heel bizar wat het psychisch met je doet inderdaad. Dat qua medicatie is ook echt mijn dubio. Ben normaal helemaal niet van de pillen, probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. En inderdaad, als het niet nodig is, dan neem ik liever niets. Dus heel blij met de preventieve trucjes van jou!
De gember, seabands en magnesium ga ik ook aanschaffen. Het is voor mij zeker ook de gedachte inderdaad. Dat ik weet dat ik er preventief iets aan probeer te doen, dat het dan ook helpt. Fijn dat placebo-effect! ;)
Fijn dat jij trouwens amper misselijk bent geweest. Bedankt voor het delen van je ervaring, het is zeker een geruststelling.

Nogmaals bedankt allebei.

We zitten nu in de 2e ronde, maar heb de vorige keer voor het eerst een cyclus gehad van 31 dagen. Ik weet nu eigenlijk niet goed wanneer mijn eisprong is, dus we zullen zien of het deze ronde raak is. Het is een enorme stap voor ons emetofoben, maar ik denk wel zo de moeite waard! Hoop ik tenminste. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 sep 16 10:50 
lid

Hoi!
Bedankt voor je reactie!! En natuurlijk van harte gefeliciteerd!! Hoop echt voor je dat je nu dan op de top zit en dat het vanaf nu alleen maar minder zal worden. Ik duim met je mee!

Heel herkenbaar wat je beschrijft. Ik weet nog niet of ik zwanger ben (nog een paar dagen wachten tot ik het kan gaan testen), maar het vermoeden is wel heel erg aanwezig. Heb een aantal herkenbare symptomen, waaronder helaas de misselijkheid. Daardoor inderdaad ook de gedachten van "Het gaat waarschijnlijk alleen maar erger worden en hoe erg zal het worden". Maar goed, eerst nog maar even afwachten of ik wel echt zwanger ben, of dat ik het mezelf inbeeld. :unsure:

De seabands heb ik inmiddels om en ook de verse gemberthee is vaste prik geworden. Waar had jij die gembersnoepjes besteld? :smile: Dat homeopathische middel ga ik even opzoeken. Bedankt! Herkenbaar zeg! Wil inderdaad het liefst van alles in huis hebben, met het idee dat ik er in ieder geval iets aan kan doen.
Snap ik helemaal hoor, dat je je verhaal bij de huisarts misschien iets hebt aangedikt. Als je daardoor de medicatie krijgt die je wilt en je er daardoor veilig bij voelt is dat alleen maar beter voor je eigen rust wat de kleine alleen maar ten goede komt! Je weet dan zelf wel inderdaad dat je ze alleen zal nemen als het echt nodig is.

Wat fijn dat je het overgeven tot nu toe hebt weten te voorkomen. Welke pillen heb jij meegekregen? Ik ben gisterochtend toevallig ook naar de huisarts geweest en heb mijn spanning besproken. Ook met haar besproken dat het mij rust zou geven als ik voor de zekerheid iets in huis zou hebben. Ik heb van haar Emesafene (zetpillen) meegekregen. (Die zou ik 's avonds voor ik naar bed ga kunnen gebruiken en eventueel in de ochtend als dit nodig is).

Wat leuk, de eerste echo! Kan ik mij goed voorstellen.
Denk dat we zeker trots mogen zijn op onszelf. Hoop echt voor je dat het ergste voor jou geweest is. Succes ermee in ieder geval!!

Taj87, hoe gaat het met je? Gaat alles nog helemaal goed. Ik hoop het! Ik had nog een vraagje. Hoeveel mg magnesium slik jij? Ik zag op internet allemaal verschillende hoeveelheden, voor verschillende toepassingen.
En Desiree, waar heb jij de gember pillen vandaan? Spannend!! Hopelijk is het deze keer raak. Ik hoop en denk inderdaad ook echt de moeite waard! Succes!

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 sep 16 13:01 
actief lid

@Mascha, lief dat je het vraagt. Het gaat goed hoor. Nouja voor zover het goed kan gaan met die laatste loodjes haha. Ik voel mij zwaar beperkt in mijn doen en laten door die dikke toeter en oefen/voorweeen. Maar nog eventjes. Ben nu bijna 38 weken dus het schiet op.
Wat de magnesium betreft...ik heb niet de pilletjes maar ik gebruik de magnesiumolie. Olie werkt net iets sneller omdat dat meteen intrekt. En dan het beste onder je voeten smeren. (Dunne huid). Ik ben er ondertussen wel mee gestopt trouwens. Magnesium kalmeert immers ook de spieren. Daar de baarmoeder ook 1 en al spieren is en enige samentrekking gewenst is straks om die kleine eruit te krijgen :-p leek mij dat wel wijs.

@Ana-espana, gefeliciteerd! Jou zou ik ook graag verse gember aan willen bevelen. Als je daar thee van trekt en er dan wat honing en citroen bij doet dan kan dat de maag zeer goed kalmeren! Succes nog even. Hopelijk ben je snel over die piek heen. Het is het echt waard!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 sep 16 12:25 
super actief lid

Ik heb die gemberpillen gewoon van de apotheek. Die heeft mijn schoonzus een keertje voor me meegenomen. Die is apothekersassistente :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 sep 16 8:43 
lid

Goedemorgen!

Mascha, de pillen die ik heb gekregen heten Cyclizine Hydrochloride. Volgens mij is dat hetzelfde als de reistabletjes van Etos eigen merk, dus kan je ze ook gewoon kopen (wel even met de dokter checken of het echt hetzelfde is, maar de naam is iig ook Cyclizine).

De gembersnoepjes heb ik gewoon in een kruidenwinkeltje gekocht.

Volgens de statistieken zit je met 10 weken op je hormoonpiek (en dus misselijkheidspiek) en ik heb het idee dat dat bij mij best wel klopt. Ik had de ergste klachten van 8 weken en 6 dagen tot 10 weken en 1 dag. (Dat was afgelopen maandag). Dat waren echt vervelende dagen maar sinds dinsdag is het ineens minder! Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen want soms komt het weer terug.. Maar ipv de hele tijd misselijk zijn, zijn het nu iig vooral vlagen in de avond...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur