Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 dec 13 14:20 
lid

Hey iedereen,

ik ben Mon & nieuw op het forum. De enige reden waarom ik me heb aangemeld (lees al enkele jaren mee) is omdat ik nu zwanger ben. Ons baby'tje is ENORM gewenst, mijn man en ik hebben een halfjaar geprobeerd en ook al is dat misschien geen extreem lange periode, voor mij leek het immens lang en ik heb elke maand geweend toen ik m'n maandstonden kreeg. Toen ik vorige week mijn twee roze streepjes zag was ik dus enorm enorm gelukkig. De dag zelf = extreem gelukkig. De dag erna al misselijk. Toeval of de zenuwen? Geen idee.

Heb nu Primperan van de huisarts maar blijf zeer angstig. Ben nu twee weken thuis van het werk. Heb het ook al gezegd aan m'n collega's waarmee ik zeer nauw samenwerk en aan m'n grote baas, de rest van het bedrijf weet het nog niet. Voel me er wat ambetant bij dat ik het nu al moet zeggen (ben nog maar 5 weken), maar heb niet veel keus bij zo'n lang ziekteverlof..

Probleem is nu dus dat ik extreem extreem bang ben om over te geven. Ik googel constant (slechtste wat je kan doen & toch doe ik het).. Ik ben nu 5 weken en 2 dagen zwanger, en op fora vind ik meestal verhalen a la ''vanaf 6 weken is de hel losgebarsten''. Ik ben dus extréém panisch aan het worden. Ben best wel 'n beetje boos op mezelf want ik wou dit zo graag, ik wil dit al ZO LANG (al enkele jaren, maar door omstandigheden pas 8 maand geleden met de pil kunnen stoppen).

Ik heb hier al verhalen gelezen van emetofoben die 'nooit hebben moeten overgeven'. Ik HOOP dat ik dit binnen 7-8 maand ook kan neerschrijven, maar ik heb een voorgevoel dat ik bij de pechvogels zal zitten :unsure: :unsure: . Mijn moeder is nl. tijdens haar beide zwangerschappen extreem ziek geweest, hyperemesis gravidarum had ze (extreem veel overgeven met opname in het ZH als gevolg). Ik weet dat moeders en dochters niet altijd dezelfde zwangerschap ervaren, maar ik hoor toch vaak verhalen waar het wél zo was.

Ik ben ZO bang.
Ervaringen? Tips?

Sinds dag 1 liggen er al beschuiten naast bed voor 's morgens, maar ik ben vooral 's middags en 's avonds misselijk eigenlijk.. Ik probeer ook om de 2u iets te eten en niet pikant etc maar toch voldoende.
Enige wat me ERG bezighoudt is dat ik 'n zeer stresserende periode tegemoet ga op het werk de komende twee maanden, en ik ben al een behoorlijke stresskip, en ik weet dat stress het overgeven kan bevorderen tijdens 'n zwangerschap. Ik ben dus ook zeer bang om terug te gaan werken.

Hoor graag jullie ervaringen, tips, verhalen, ...

Bedankt

Groetjes
Mon

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 dec 13 10:42 
actief lid

Bij de eerste totaal geen last gehad, en bij de 2de heel de zwangerschap misselijk geweest maar NIET moeten braken. Dus je ziet, het kan ook zijn dat je 'gewoon' misselijk bent zonder het braken erbij... Mijn moeder heeft trouwens wel overgegeven tijdens haar zwangerschap,dus het hoeft niet percéé hetzelfde te gaan...

Ik hoop dat je kan genieten van de komende maanden,want geloof mij: het zal snel genoeg daar zijn!

en... dikke proficiat uiteraard! :thumbup:

You only fear what you can't control...but can you control what you fear?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 dec 13 17:21 
super actief lid

Proficiat met je zwangerschap! Ik snap dat de stress toeslaat nu. Tel daar nog eens al die hormonen bij!

Eerst en vooral: mijn moeder en ik hadden compleet andere zwangerschappen. En ik denk niet dat HG erfelijk is, dus jij hebt niet meer kans als iemand anders.
Als ik het zo hoor, is de misselijkheid wel al aanwezig. Hoewel dit ook puur stress kan zijn :-). Maar dat maakt het niet minder eng. Mijn tip (en die heb je vast al duizenden keren gelezen): hele dag door kleine beetjes eten. Elk uur moet er wat in je mond. Ik was ook zo iemand dat het ook 's middags en 's avonds had. En hoewel je dan vaak totaal geen zin hebt om iets naar binnen te proppen, je moet jezelf echt dwingen. Dat hielp bij mij het allerbeste. Zo was ik misselijk, maar nooit zo erg dat ik dacht dat het zou gebeuren. En dat is heel lastig, maar te overleven.
Als je van jezelf nooit makkelijk overgeeft, hoeft dat tijdens je zwangerschap niet opeens anders te zijn. Er zijn mensen die het makkelijk laten komen en dus elke ochtend maar effe... om er vanaf te zijn. En zulke verhalen lees jij dus ook. Dus als je al misselijk bent, hoeft het nog zeker niet.
En kom hier maar schrijven en vragen, wie weet helpt dat :-) Want al vele foobjes zijn je voorgegaan, en als wij het kunnen, kan jij het ook! :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 dec 13 15:54 
lid

Merci voor jullie reacties, doen enorm veel deugd om dit te lezen!
Ik ben mezelf natuurlijk CONSTANT aan het vergelijken met mijn mama, en zij gaf ook nooit nooit over (enkel tijdens zwangerschappen & tijdens chemokuur) maar dus wel HG tijdens zwangerschap..
Ik weet dat alle zwangerschappen anders zijn, en toch ben ik er voortdurend mee bezig met mezelf te vergelijken en -uiteraard- alle creepy internetverhalen te google'en.

Ik ben zeker dat ik misselijk ben door de zwangerschap, maar ik ben niet zeker of het 100% misselijkheid is door m'n minibeebje. Misschien heb ik lichte misselijkheid & word ik door de angst daardoor nog 10x misselijker. Ben me ervan bewust dat dit zo kan zijn.

Och god ik ben er veel te veel mee bezig. Momenteel ook ziek thuis van het werk, geen idee hoe ik de komende 6 weken nog moet gaan werken. Gelukkig verlof in de feestperiode, maar hoe kom ik de rest door? Ik heb constant het gevoel dat ik moet walgen als ik moet praten (en mijn werk bestaat uit ik die het woord voer..), hoe gingen jullie werken?? De angst maakt het er toch niet makkelijker op??

groetjes van Mona

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 dec 13 9:14 
mega actief lid

Welkom en gefeliciteerd.

Mijn ervaringen zijn voor jou denk niet de leukste om te horen. Bij alle 3 misselijk geweest en elke morgen moeten overgeven. Vond dit zelf vervelend net zoals ieder ander het vervelend zou vinden. Mijn fobie is bij mij de angst dat anderen overgeven.
Wat mij enorm hielp was dropjes opzuigen en drinken. Als ik niet drink merk ik dat ik misselijk word.

Heb gewoon gewerkt maar snap af en toe niet hoe ik het heb gedaan. Was doodsbang dat ik op mn werk zou moeten overgeven. Gelukkig niet gebeurt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 dec 13 22:38 
lid

Zou het niet kunnen dat je sneller overgeeft omdat je het zelf geen drama vindt om over te geven?
Soms denk ik dat echt,
mensen met emetofobie die vooral bang zijn om anderen te zien overgeven, geven opvallend vaak sneller over dan mensen met emetofobie die bang zijn om zelf over te geven.

Mijn grootste angst is zelf over te geven, anderen ook maar véééééél minder. De ervaring van het overgeven zelf vind ik het ergste, en stiekem hoop ik dus ook dat ik dat kan tegenhouden op die manier.

Nu 6 weken en hopelijk blijft alles zoals het nu is!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 13 17:07 
super actief lid

Ja klopt hoor Mon, "normale" mensen denken gewoon "ik gooi het er effe uit" en gaan verder, emetofoben zijn een kei in het tegenhouden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 13 19:40 
super actief lid

Ja ben ik ook heilig van overtuigd! Ik heb al meerdere malen buikgriep gehad waarbij iedereen om me heen moest $#@& en ik wist het dan toch tegen te houden. En Mon, ik heb twee kinderen en niet overgegeven hoor. Niet eens noemenswaardig misselijk geweest (hooguit van de paniek een beetje). Kwam tientallen kilo's aan (twee kinderen in dertien maanden), heb dertig uur weeën gehad en twee keizersneden en NIET overgeven. Het krijgen van kinderen heeft mij veel sterker gemaakt en de fobie is er VEEL minder van geworden. Bijna weg zelfs! En ik zat diep! Het kan ook een positieve uitwerking op je fobie hebben dus!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 13 15:56 
mega actief lid

Geen idee. Opvallend is wel dat we in deze zwangerschap op vakantie gingen en ik nog elke morgen moest overgeven.
Wist echt niet hoe ik dat moest doen. Wil namelijk niet dat iemand t van mij ziet of hoort. Wil het van een ander ook niet zien of horen.

Als ik overgeef pies ik ook in mn broek ookal heb ik net geplast. Dus wachten in de tent kon niet ik moest naar de wc. En heb de hele 2 weken niet overgegeven. Heb t dus psychisch geblokkeerd denk. Thuis wel weer een paar x.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 13 18:24 
lid

Ik kan alleen maar zeggen dat ik blijf hopen dat het niet zal gebeuren.
Vandaag wel een ZEER slechte dag gehad, zéééér misselijk wist met mezelf echt geen blijf. Moet de komende 3 weken ook niet werken en zit al twee weken thuis..

Hebben jullie ook zoveel thuis gezeten in het begin? Denk van mij combi echte misselijkheid-paniekmisselijkheid...

Lekker rusten en niet moeten inzitten en constant afvragen 'wat als' maakt me wel al veel rustiger. Maakt me echt kalmer..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 13 22:10 
actief lid

Hoi,

Ik zit dit verhaal flink te volgen!
Ik wil ook graag een kindje maar zie verschrikkelijk op tegen die zwangerschap!
Ben nu 35 dus mag weleens de knoop doorhakken....
Ik ben gewoon bang dat ik mezelf helemaal gek zal maken en de misselijkheid zelf op ga wekken.
Weet echt niet wat ik moet doen!
Maar jij natuurlijk hartstikke gefeliciteerd! :thumbup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 13 16:26 
lid

Ik ben hier ook altijd héel bang voor geweest, als kind heb ik altijd gezegd dat ik geen kindjes wou.. Maar m'n mama stimuleerde me altijd (waarschijnlijk omdat ze bang was dat ze geen oma zou worden ;-) ) dat ik die angst m'n verdere leven niet mocht laten bepalen.

Ik ben nu echt ZO bang. Daarnet 'bijna' overgegeven. Alleen weet ik nooit of het echt is of niet. Maar serieuze walgneigingen. Ben zo zo zo zo zo bang en het erge is dat ik NIKS kan doen.
Heb Temesta in huis liggen en dat mag ik natuurlijk niet nemen. Daarnet dacht ik efkes van shit, wat heb ik nu gedaan (door te stoppen met de pil).

Ik ben ZO ZO bang. Niemand kan me nu helpen echt niemand. Ik probeer me hier door te spartelen maar 't is zo moeilijk. Wil ECHT NIET overgeven :cry: ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 13 16:39 
lid

Neen, ik verwacht een wondertje en mag niet bang zijn :sad: . Shit waarom is dit zo moeilijk!!!
'"Helaas lieve meid, doorspartelen!'' zei de arts.
Ik probeer telkens te denken aan mensen die chemo krijgen. Die zijn pas écht ziek en krijgen er niets moois voor terug, integendeel, sommige mensen moeten vechten voor het leven.. Ik, ik krijg leven! Ik ben rotmisselijk maar voor het goeie doel.

En toch voel ik me alsof ik het ergste van de wereld meemaak.Verschrikkelijk van me. Voel me daar echt heel slecht over. Verschrikkelijk hoe panisch angstig een mens kan zijn.
En ik neem nochtans een AD (mocht dit doornemen van arts) tegen m'n angsten dus zou toch moeten helpen?? Helaas :'(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 13 16:45 
super actief lid

Hoi Mon,

Ik ben zelf nog geen moeder en dus nog nooit zwanger geweest, dus veel tips kan ik je helaas niet geven. Maar ik kan me je angst heel goed voorstellen...Probeer goed voor ogen te houden waarvoor je dit allemaal doet: binnen 8 maanden ligt er een super schattig baby'tje in je armen, is dat niet fantastisch? :thumbup:

Dat je nu enkele weken thuis zit zal je vast veel rust brengen. Ben je ook bang om thuis, in je veilige omgeving over te geven? Weet je vriend van je fobie? Bij mij helpt het om te weten dat mijn vriend ervan weet, én dat hij (hoewel hij het natuurlijk ook niet leuk vindt), totaal niet bang is van overgeven. En dat hij me dus steeds zou helpen.

Bij de apotheek kan je "antimetil" halen. Dat is een plantaardig medicijn (hele hoge gemberextracten) en ik heb gelezen dat dit ook veilig is voor zwangere vrouwen (maar voor de zekerheid kan je het uiteraard best nog eens vragen aan de apotheek).

Veel succes, en kom maar lekker je hart luchten als je daar nood aan hebt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 13 17:50 
lid

Heb hier antimetil liggen maar neem ondertussen al Primperan. Toch het gevoel dat het niet helpt. Het enige wat helpt is cracotten eten, maarja, dan ben ik bang dat ik teveel ga eten. Niet dat je snel overgeeft van cracotten, maar toch..

Verschrikkelijk hoe ik me nu voel! Maar inderdaad, binnenkort een lief beebje in m'n armen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur