Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Even van mij afpraten
BerichtGeplaatst: 19 jul 19 12:09 
actief lid

Hey allemaal!

Het is heel lang geleden dat ik hier ben geweest. Ik vind het fijn om contact te kunnen hebben met mensen die hetzelfde ervaren maar ik had ook het idee dat het mij soms wat tegenwerkte. Maar nu zou ik toch graag weer gebruik maken van het forum om even van mij af te praten.

Het gaat een beetje op en af met mij en de fobie. Sinds ik 11 jaar ben heb ik er last van. Inmiddels na haptotherapie, persoonlijke coaching (ook samen met mijn paard) en EMDR therapie ben ik er wel achter dat voor mij de onderliggende angst is om voor mijzelf op te komen. Als ik mijn grenzen aangeef of kies voor iets dat ik zélf wil en dat 'ten koste van' (want zo voelt het) iemand anders, wordt mijn keel direct dichtgeknepen en ontstaat er een vuurbal die snel omhoog schiet vanuit mijn onderbuik naar mijn keel. Spanningsmisselijkheid is het gevolg. Ik leer elke dag weer een stukje meer hoe ik die angst niet meer hoef te controleren maar juist te accepteren en te omarmen om er zo voor te zorgen dat die angst om op elk moment van de dag te kúnnen overgeven, te verminderen.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik zonder teveel stress films en series kan kijken. Ik ga series ook niet meer uit de weg als ik wéét dat er in overgegeven wordt. Ook ga ik graag weer naar de film, uit eten en naar pretparken. Ik heb mij nooit afgesloten van de buitenwereld, maar het ging niet van harte. Ook vliegen gaat een stuk beter.

Ook let ik op wat ik eet, niet teveel koolhydraten want daar krijg ik een enorm opgezette buik van. Misschien dat ik ook Iberogast ga proberen, om te kijken of dat wat verlichting geeft en uiteindelijk mijn angst doet verminderen.

Mijn motto is: Zijn met alles dat er op dat moment is.

En dat motto kan ik redelijk goed in de praktijk brengen. Lees: met mijn partner, ouders, werk, vrienden en verdere familie, mijn paard en hondje, sociale activiteiten en vakanties.

Maar niet met mijn overgeeffobie. Zodra ik alleen bij de wc zit voel ik mij nog het meest 'op mijn gemak', maar het zweet breekt mij wel uit en ik doe er álles aan om het tegen te houden. Niet echt in lijn met mijn motto natuurlijk én het levert ook weer meer spanning op. Uiteindelijk volgt er een huilbui en ben ik de spanning en dus ook de misselijkheid weer kwijt en ga ik 'vrolijk' verder.

Ik weet na alle therapie nu niet goed wat ik nog moet. Ik merk dat ik er minder op reageer als iemand anders ziek wordt maar als het mijzelf betreft, kan ik er echt niet mee omgaan.

Het lucht al enorm op om er even over te schrijven. Is er nog iemand die tips heeft voor mij? Of hoe jullie de fobie te lijf zijn gegaan?

Ik hoor het graag! Bedankt alvast <3.

Liefs,
Vera

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur